ویزا مهاجرت

کارهای لازم بعد از گم شدن پاسپورت

تصور کنید خودتان را برای یک مسافرت جانانه آماده کرده‌اید و عازم سفر به کشور ترکیه هستید و همه کارها اعم از خرید بلیط هواپیما، جمع‌کردن وسایل موردنیاز و … را انجام داده‌اید. همه‌چیز به‌خوبی پیش می‌رود و به مقصد می‌رسید اما در هتل‌تان متوجه می‌شوید که پاسپورتتان را گم کرده‌اید. بله، هیچ حسی بدتر از گم کردن یکی از مهم‌ترین مدارک یعنی پاسپورت نیست و هیچ‌چیزی نمی‌تواند مانند این اتفاق بد همه خوشی‌های سفر را برایمان خراب کند. این ماجرا می‌تواند برای بیشتر کسانی که قصد سفر به اروپا و یا کشورهای دیگر را دارند نگران‌کننده باشد، مخصوصا برای افراد بسیار حواس‌پرت که دائما وسایل خود را در جاهای مختلف جا می‌گذارند. اما به‌قول‌معروف فقط مرگ چاره ندارد و هر چیزی راه‌حل خاص خودش را داشته و نیازی نیست نگران مسئله‌ای باشیم که قابل‌حل است. ما قصد داریم در این مطلب مواردی که ممکن است در چنین شرایطی به دردتان بخورد را توضیح بدهیم تا اگر شما هم روزی قصد سفر به اروپا و یا هر کشور دیگری را داشتید و پاسپورتتان را در سفر گم کردید، بهترین کار ممکن را انجام بدهید. پس با ما همراه باشید تا کارهای لازم بعد از گم شدن پاسپورت را معرفی کنیم.
مهم‌ترین نیازتان به پاسپورت کجا خواهد بود؟
بدون شک پاسپورت استفاده‌های زیادی در سفر دارد. اما در چنین شرایطی، یعنی گم کردن آن، مهم‌ترین مسئله‌ای که پیش می‌آید بازگشت‌تان به کشور است. یعنی مثلا اگر به ونیز سفر کنید و در آنجا متوجه شوید که پاسپورتتان را گم کرده‌اید، حتی اگر در طول سفر به‌هیچ‌عنوان نیازی به آن نداشته باشید، هنگام برگشت باید آن را تحویل ماموران مربوطه در فرودگاه بدهید. پس پیشنهاد ما به شما این است که نه از کنار این موضوع به‌سادگی بگذرید و نه نگران شوید، چراکه در ادامه تمام راه‌حل‌ها را به شما خواهیم گفت.
گام اول بعد از گم شدن پاسپورت
گم شدن پاسپورت
مهم‌ترین چیزی که باید در وهله اول رعایت بکنید حفظ آرامشتان است. شاید در چنین شرایطی قرار بگیرید و با خودتان بگویید آرامش به چه دردی می‌‎خورد و مگر می‌تواند دردی را دوا کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم: چه قبول بکنید یا نکنید، در اکثر موارد چیزهایی که گم کرده‌اید مانند پاسپورت دقیقا جاییست که با کمی تمرکز کردن آن را پیدا خواهید کرد و کافیست در آن لحظه نفس عمیق بکشید و یا یک لیوان آب‌خنک بنوشید و با دقت به این فکر کنید که پاسپورتتان را کجا گذاشته‌اید. شک نکنید این روش در اکثر موارد موثر واقع می‌شود
محکم‌کاری
همان‌طور که می‌دانیم پاسپورت به معنای هویت‌مان بوده و وجود آن دلیل بر اثبات هویت ایرانی‌مان است. به همین دلیل ممکن است تا زمان پیدا شدن پاسپورتمان شدیدا به آن نیاز پیدا کنیم. پیشنهاد ما به شما این است که حتما قبل از سفر چند نسخه کپی از پاسپورتتان تهیه کنید. برای مثال اگر قصد سفر به ونیز را داشتید، قبل از هر کاری از صفحات پاسپورتتان چند نسخه کپی کرده و یا توسط تلفن همراهتان از آن‌ها عکس بگیرید و همراه خود را داشته باشید تا هنگام نیاز بتوانید از آن‌ها استفاده کنید.
به پلیس مراجعه کنید
گم شدن پاسپورت
بدون شک عاقلانه‌ترین کار در چنین موارد ضروری مطلع کردن پلیس کشوریست که به آن سفر کرده‌اید. مثلا اگر بعد از سفر به چین متوجه شدید که پاسپورتتان را گم کرده‌اید، بهترین کار این است که به پلیس چین، گم شدن پاسپورتتان را هرچه زودتر اطلاع بدهید تا آن‌ها از قبل برایتان گزارشی تهیه کنند تا بعدها این گزارش در ادامه روند کارتان قید شود و هرچه زودتر به مشکلتان رسیدگی شود. اما فراموش نکنید که قبل از اطلاع دادن به پلیس همه‌جا را خوب بگردید و کاملا مطمئن شوید که پاسپورتتان واقعا گم شده است.
مراجعه به سفارت
زمانی که قضیه را به پلیس گزارش دادید و آن‌ها این قضیه را ثبت و ضبط کردند، بهترین کار مراجعه به وب‌سایت وزارت امور خارجه و پر کردن فرم مخصوص گم شدن پاسپورتتان است. بعد از این کار می‌توانید به همراه پرینت فرم‌تان به سفارت امور خارجه ایران در آن کشور مراجعه کرده و ادامه پروسه کارهایتان را از همان‌جا پیگیری کنید. به خاطر داشته باشید هنگام مراجعه به سفارت حتما بقیه مدارکتان یا کپی پاسپورتتان را به همراه داشته باشید. بعد از آن می‌توانید با خیال راحت به فکر برگشت به کشور خود باشید.
سخن آخر
درنهایت باید بگوییم که بعد از انجام دادن تمام مراحلی که گفته شد، سفارت کشوری که به آنجا سفر کرده‌اید به شما یک گذرنامه موقت می‌دهند تا بتوانید توسط آن به کشور بازگشته و با آسودگی خاطر بلیط هواپیما تهیه کنید. پس همان‌طور که گفتیم نیازی به دستپاچه شدن و یا ترسیدن نیست و هیچ‌کس به خاطر گم شدن پاسپورتتان شما را مجازات نخواهد کرد. اگر تمامی موارد گفته شده را مرحله‌به‌مرحله انجام بدهید هرچه زودتر مشکلتان حل شده و یک پاسپورت موقتی برای بازگشت به کشور برایتان صادر خواهد شد.


 

این مطلب در تاریخ شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ارسال شده است .
تمامی حقوق مادی و معنوی وب سایت محفوظ می باشد .